Köpvillkor
 
FRAKT

Vi har Maxfrakt på 49 kr. Vi tillämpar dock faktisk frakt så är fraktkostnaden mindre så justeras den nedåt. Det gäller oavsett vilket betalningssätt du har valt. Webshoppen är inställd på 49 kr som default. 

FRAKTINFORMATION

Vi skickar med Posten och använder oss av Varubrev i största möjliga mån. Det medför att frakten blir enligt följande (för DHL se längre ner):

Vikt upp till 50 gram     7 kr + 14 kr om skrymmande (vanligt brev)
Vikt upp till 100 gram  14 kr + 14 kr om skrymmande (vanligt brev)
Vikt upp till 250 gram  28 kr (Varubrev med spårning).
Vikt upp till 500 gram  42 kr (Varubrev med spårning)
Vikt upp till 1 kg          49 kr (Varubrev med spårning)

Vikt över 1 kg skickas med DHL med maxfrakt 49 kr. Vill man ha med Posten även när det är över 1 kg så betalar ni en mellanskillnad på 25 kr. Ange detta i Kommentarer/Meddelande i kassan.

DHL
Leverans med DHL sker med maxfrakt 49 kr för paket som överstiger 1 kg. 

Vill ni inte att vi skickar med DHL kan ni betala mellanskillnaden upp till 74 kr med Posten istället. Vänligen ange detta i kommentarer så ordnar vi det utan problem. 

Måttgräns för brev:
Ett brev får vara upp till 60 cm långt. Sammanlagda måttet för längd+bredd+höjd får inte överstiga 90 cm. I sådant fall blir det paket och leverans sker då med DHL. 

Vad innebär Varubrev?
Det medför att ni kommer att få en avisering på mail och mobil (ifall ni har angett ett mobilnummer vid er beställning) om att vi har lämnat er beställning till Posten för leverans. Sen får vi båda en avisering när beställningen kommer till ert utlämningsställe. 

Vad innebär skrymmande?
Brev som är tjockare än 3 cm eller med en längre kortsida än 25 cm. Dvs beställer du papper så är det skrymmande.

BETALNING
Betalningssätt för kunder inom Sverige.

Förskottsbetalning:
Summan betalas till vårt bankgiro 504-2254  senast 5 dagar efter det personliga mailet du får med summan du skall erlägga.
I samband med det personliga mailet uppger vi även ev. slutsålda varor, då har du möjlighet att ta någonting annat eller bara "stryka" den varan med avdrag på ordersumman. Därefter sänds varorna till dig.
Frakten blir i enlighet med Postens portotabell eller DHLs portotabell, se information ovan. Beror på vikten av din beställning. För de flesta brukar det hamna på 42 kr till 49 kr.

Klarna Checkout
Via Klarna Checkout kan du välja Klarna faktura (faktura direkt, avbetalning eller olika kampanjer), Kortbetalning och direktbetalning (dvs via ditt bankkonto). 

Frakten vid beställning ligger på 49 kr vid automatik. Detta då de flesta paken som beställs är mellan 250-500g och postens porto är då 39 kr när vi skickar med Varubrev. Är det så att din beställning har en lägre fraktkostnad än 49 kr så justerar vi ner det hos Klarna. Är det så att det är ett tyngre paket och det uppgår till mer än 2 kg så sker leverans med DHL och vi står för mellanskillnaden. Så maxfrakt blir 49 kr. 

PayPal
Du kan även välja Paypal som alternativ vid betalning. Du loggar in på ditt paypal-konto och hanterar betalning på det sättet. Mer information om PayPal finner du på deras hemsida https://www.paypal.com/se. Även här är frakten inställd på 49 kr. Blir fraktkostnaden lägre så gör vi en återbetalning via Paypal. Är det så att det är ett tyngre paket och det uppgår till mer än 2 kg så sker leverans med DHL och vi står för mellanskillnaden. Så maxfrakt blir 49 kr. 

Faktura via Klarna

Betalning med en Faktura via Klarna, antingen väljer du Klarna faktura eller Klarna Konto.

Klarna Faktura

Kreditlimit              Efter kreditprövning
Betalningsvillkor     14 dagar

Faktureringsavgift   29 kr.

Klarna Konto

Klarna Konto är möjlighet att få en samlingsfaktura för alla inköp gjorda under en period och få dem samlade i en faktura. Då kan du välja att antingen betala direkt eller göra en delbetalning enligt villkoren nedan.

Kreditlimit              Efter kreditprövning
Minimibelopp          1 SEK
Betalningsmodell    50 SEK/mån eller minst 1/24 del av den kvarvarande skulden per månad.                  ** (inkl. aviavgift)
Uppläggningsavgift  0,00 SEK
Aviavgift                29 SEK / månad
Årsränta f n            19,90 %
**Inköpsmånaden är betalningsfri. Skulden inklusive uppläggningsavgiften delas sedan upp på ett antal lika stora månadsbetalningar.

Frakten är 49 kr per default i kassan men justeras till faktisk frakt.  

Leverans sker inom 1-3 dagar efter att vi har fått din beställning. Om något skulle vara slut tar vi såklart kontakt med dig så fort som möjligt.

Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift med det belopp som är tillåtet enligt lag f.n. 50 kr samt dröjsmålsränta med 24% + gällande referensränta. Sedvanlig kreditprövning utan kännedomskopia sker och leverans sker endast till folkbokförd adress.

Betalningssätt för kunder utanför Sverige

För kunder inom Norden (Danmark, Finland och Norge) finns det nu möjlighet att beställa via webshoppen. Betalning kan ske då via förskottsbetalning, Paypal eller kortbetalning.

Frakten är faktisk utifrån vikt:

upp till 500g är det 92 kr,

upp till 1000g 162 kr och

upp till 2000g är det 237 kr

över 2000g blir det 340 kr.

Default är satt till 162 kr men justeras utifrån din beställning. Hur detta sker diskuterar vi tillsammans med er så se till att ha en giltigt email adress eller telefonnummer vi kan kontakta er på. Vi kan tyvärr inte erbjuda er fraktfritt. 

Utanför Norden

För kunder utanför Norden är endast förskottsbetalning tillgängligt. Skicka in din beställning via ett mail, gärna printscreen eller kopia från en varukorg i webshoppen så hanterar vi den via det sättet. I vårt bekräftelsemail kommer du att erhålla information om IBAN för inbetalning.
Vi använder oss av faktisk frakt enligt Posten portotabell.

LEVERANSTIDER
Målet är att alla beställningar av lagerförda varor skall skickas ut inom 1-3 dagar. Vid kortbetalning, PayPal eller Faktura via Klarna går leverans normalt iväg samma eller efterföljande dag, beroende på när på dygnet du har lämnat din beställning. Vid förskottsbetalning erhåller ni en personlig bekräftelse på belopp att betala in och din order skickas så snart slutsumman kommit in på vårt konto. Det kan ta upp till 3 arbetsdagar innan insättning är överförd. Men vi accepterar att du skickar oss ett kvitto eller skärmdump på inbetalning och då skickar vi det direkt eller dagen därpå.

För leveranser med DHL så blir det ofta 1 dags fördröjning eftersom DHL hämtar paket runt lunchtid och vi får då vänta till dagen därefter. Leveranser med Posten ska vara betalda kl 15.00 för att kunna levereras samma dag. 

Vi förbehåller oss rätten att stryka ej levererbar vara från order, då givetvis med prisavdrag för densamma. Vi tar alltid kontakt med er om detta skulle inträffa antingen via telefon eller mail. Fördröjning av detta kan ske vid hög arbetsbelastning.  Vid hög arbetsbelastning reserverar vi oss för om vi inte hunnit uppdatera shoppen. Vi gör dock allt vi kan för att hålla butiken uppdaterad så att varorna skall finnas inne om det står att de finns i lager.

Under sommaren och övriga semestrar kan det vara någon fördröjd leveranstid. Vi försöker alltid informera om detta i förväg.

Avbeställning eller förändring av order
Kund äger rätt fram till det att ordern är betald att utan kostnad avbeställa eller ändra ordern. Kontakta oss via epost eller telefon så löser vi det.

Ångerrätt
Som privatperson har du enligt Distansavtalslagen, rätt att ångra ett köp inom 14 kalenderdagar från mottagandet. Återsändande av vara, vilken returneras med hänvisning till Lagen om Distansavtal och avtal utanför affärslokaler (fd Distanshandelslagen), sker på kunds bekostnad. Numera behöver varan inte vara i oförändrat skick, vilket medför att du kan sända tillbaka varan även om den är en bruten förpackning. Dock sker detta till värdeminskning vilket vi kommer överens om i förväg. Hör ALLTID av dig innan du skickar något tillbaka. Annars godtar du vårt förslag på värdeminskning utan diskussion. 

Reklamationer
Privatpersoner har enligt konsumentköplagen två (2) års reklamationsrätt oavsett vilken garantitid som gäller på en vara. Reklamation skall göras inom skälig tid från det att felet upptäckts. Om du vill reklamera en skadad eller felaktig produkt skall du kontakta oss via e-post eller telefon inom en vecka (7 dagar). Det är vid reklamation efter garantitidens utgång, köparen som skall påvisa att fel man anmärker på fanns redan vid leveranstillfället.

Om en vara t ex skulle vara felaktig eller gå sönder utan yttre påverkan, är du självklart välkommen att kontakta oss för en reklamation. I de fall det förekommer felaktiga varor står vi för returfrakten. Ta kontakt med oss så löser vi det på bästa sätt.

Skador utanpå paket/brev som uppstått under leveransen ska omedelbart anmälas till transportören dvs Posten eller DHL. Skulle detta hända, kontakta omedelbart transportören för en reklamation. Om även varorna skadats under leveransen så ber vi er kontakta oss så vi kan lösa det.

Om din leverans är försvunnen/ej framkommen, kontakta oss så anmäler vi en sökning till transportören. Vi tar fullt ansvar för din leverans, vilket medför att du vid försvunna leveranser alltid har rätt till en ny leverans av samma varor alt. erbjuds möjlighet att häva köpet. För att ha en ökad leveranssäkerhet kan vi skicka varorna rekommenderat med Posten till en merkonstnad av 50 kr. Vänligen ange i så fall detta i din beställning under Kommentarer.
2017-04-27